鐵之狂傲

 取回密碼
 註冊
搜尋

版主

S.I.A.M 管理者

Rank: 3Rank: 3Rank: 3

切換到指定樓層
1#
SSN-671 Narwhal
SSN-671 獨角鯨號核動力攻擊潛艦




原文:
The USS NARWHAL (SSN-671) was the quietest of submarines at the time of her commissioning, the result of a natural circulation reactor. She has been modified for special missions, and is fitted to operate a Remotely Opearted Vehicle. She was decommissioned in 1999. The USS Narwhal (SSN 671) was built as the prototype platform for an ultra-quiet natural circulation reactor design. This allows for operation with the large water circulating pumps, a major source of radiated noise, secured. It is similar to the Sturgeon design in other respects. NARWHAL used new engineering technology and several other innovations that led to advances in the submarine development program, laying important groundwork for the LOS ANGELES and OHIO class submarines which followed her. She was truly a one ship class.

According to some reports Narwhal was employed for intelligence collection, and was fitted with a structure, called a "turtleback" -- just forward of her rudder that some have suggested may possibly be for remote-controlled underwater vehicles. However, a more prosaic explanation suggest that the big bulge on her stern is a casing for TB-23 towed array fitted with the new BQQ-5D sonar.


During her career, Narwhal was highly decorated, receiving the Navy Unit Commendation, three Meritorious Unit Commendations and five Battle Efficiency "E" awards. She has conducted 17 deployments to all corners of the world. Most recently, during her 1998 deployment to the Mediterranean, Narwhal was underway 86 percent of the time, conducting numerous international exercises and two extended operations of vital importance to national security.

After commissioning, NARWHAL was assigned to Submarine Detachment TWO in New London CT. She made her first deployment in the summer of 1970 and was eventually assigned to Submarine Squadron TWO in New London. In November 1979, NARWHAL was reassigned to Submarine Squadron FOUR in Charleston SC which was her home until she was transferred to Submarine Squadron SIX in Hampton Roads during October 1994. USS Narwhal was inactivated on 16 January 1999 at Naval Station Norfolk, and She will began the decommissioning process at Newport News Shipbuilding later in the month. Newport News Shipbuilding is the only private source with the knowledge, experience, and facilities required to prepare for and accomplish the defueling and inactivation of SSN 671.
 
轉播0 分享0 收藏0

回覆 使用道具 檢舉

全世界最先進的跳動筆

版主

S.I.A.M 管理者

Rank: 3Rank: 3Rank: 3

Specifications(數據)
Displacement5,350 tons submerged
Length314 feet
Beam38 feet
Speed20-plus knots
Power PlantOne S5G nuclear reactor,
two steam turbines, one shaft, 17,000 shp
ArmamentTorpedoes, four torpedo tubes
Harpoon
Tomahawk
Complement141
Unit Operating Cost
Annual Average
~$17,000,000 [source: [FY1996 VAMOSC]
BuilderGeneral Dynamics' Electric Boat Division
 

回覆 使用道具 檢舉

版主

S.I.A.M 管理者

Rank: 3Rank: 3Rank: 3

Ships(同級潛艇)(僅此一級)
NameNumberBuilderHomeportOrderedCommissionedDecommissioned
NarwhalSSN-671 Electric BoatNorfolk27 Jul 196412 July 196916 Jan 1999
 

回覆 使用道具 檢舉

版主

S.I.A.M 管理者

Rank: 3Rank: 3Rank: 3

SSN-671 Narwhal 電腦繪圖 與 實體艦造:



 

回覆 使用道具 檢舉

版主

S.I.A.M 管理者

Rank: 3Rank: 3Rank: 3

武器數據:

獨角鯨號核子動力攻擊潛艦


艦名/使用國 獨角鯨號核子動力攻擊潛艦/美國
(USS Narwhal SSN-671)


承造國/承造廠 美國/GD Electric Boat廠
尺寸(m) 長95.7 直徑11.6
排水量(ton) 潛航5350
動力系統/軸馬力 S5G自然循環冷卻反應爐*1/17000
蒸汽渦輪*1

單軸 七葉螺旋槳

航速(節) 潛航20以上
最大安全潛深(m) ─
偵測/電子戰系統 ─
聲納 ─
射控/作戰系統 AN/BQQ-5D聲納系統*1
(包含艦首大型球形主/被動陣列聲納、低頻被動陣列聲納、TB-16與TB-23被動式拖曳陣列聲納各*1等)

人員 141
艦載武裝 21吋魚雷管*4
線導魚雷/戰斧飛彈/魚叉飛彈22枚(彈艙籌載量)+管內4枚

MK-2 3吋誘餌發射器*2

備註 1969年服役,1999年除役
 

回覆 使用道具 檢舉

版主

S.I.A.M 管理者

Rank: 3Rank: 3Rank: 3

武器專題:

(此翻譯成一角鯨)



一角鯨級核潛艇

在美國海軍現役的核動力攻擊型潛艇中,有一名特殊成員,它就是在 1969年建成服役的、僅此一艘的一角鯨級。其特殊性就在於它是一艘降噪研究艇,主要用於研究自然循環核反應堆等的降噪效果。

一角鯨級艇上裝備了一座當時新研製的 S5G型壓水反應堆,它採用對被加壓加熱的一回路冷卻劑進行自然循環的方式。

一回路冷卻劑吸收了反應堆活性區內因核裂變所產生的原子間摩擦熱後,就獲得了高溫,經過熱交換器時加熱了二回路冷卻劑,本身就又失掉了熱量,降低了溫度,又回到反應堆活性區內。這種自然循環方式,克服了以前核潛艇中反應堆需要用循環泵來驅使一回路冷卻劑在管系中流動的缺點,從而避免了由循環泵引起的噪聲,達到了顯著降低噪音的目的。同時也提高了反應堆方面有關設備和機械的可靠性,簡化了反應堆的配套設備。

角鯨級艇夜結構上與鱘魚級相似,但艇首更為尖瘦,艇體更長。

其艇長為95.9米,艇寬 11.5米,吃水 8.2米;&127;水下排水量 5830噸;水上航速 20節,水中航速25節;潛深 300米。其主要的武器裝備是位於艇舯部的 4具 533毫米魚雷發射管。原來主要發射魚雷和沙布洛克反潛導彈,沙布洛克淘汰後,可發射 4枚魚叉潛艦導彈,經改裝後,潛艇可攜載 8枚對地攻擊型戰斧巡航導彈。


研製國家:美國
名稱型號:「一角鯨」號(USS Narwhal SSN-671)
研製單位:美國通用動力公司電船部
造價 :不詳
現狀:退役
 

回覆 使用道具 檢舉

版主

S.I.A.M 管理者

Rank: 3Rank: 3Rank: 3

一、概述

為了驗證若干潛艇科技,美國海軍有時會建造用以測試的原型艇,而一角鯨號正是這些單艇成級的潛艇之一。1960年代中期美國海軍大力研發潛艇靜音科技,其中一個計劃就是研發一種新的自然循環反應器(natural circulation reactor)。為了驗證這種科技,美國海軍便建造一艘實驗性的核動力攻擊潛艇,就是「一角鯨」號。

二、性能指標
艇長為95.9米,艇寬 11.5米,吃水 8.2米;潛航時水下排水量達 5830噸;水上航速 20節,水中航速25節;潛深 300米。

「一角鯨」號.jpg

 

回覆 使用道具 檢舉

版主

S.I.A.M 管理者

Rank: 3Rank: 3Rank: 3

三、結構特點

「一角鯨」潛艇的特殊性在於它是一艘降噪研究艇,主要用於研究自然循環核反應堆等的降噪效果。傳統壓水式反應爐需以循環泵浦使初級冷凝回路(通過反應爐以吸收核分裂產生的熱能)中的冷卻水活動,但是這個循環泵也是這類反應爐系統的最大噪音來源。

「一角鯨」潛艇上裝備了一座當時新研製的 S5G型壓水反應堆,七葉螺旋槳,單軸推進。它採用對被加壓加熱的一回路冷卻劑進行自然循環的方式。一回路冷卻劑吸收了反應堆活性區內因核裂變所產生的原子間摩擦熱後,就獲得了高溫,經過熱交換器時加熱了二回路冷卻劑,本身就又失掉了熱量,降低了溫度,又回到反應堆活性區內。這種自然循環方式,克服了以前核潛艇中反應堆需要用循環泵來驅使一回路冷卻劑在管系中流動的缺點,從而避免了由循環泵引起的噪聲,達到了顯著降低噪音的目的。同時也提高了反應堆方面有關設備和機械的可靠性,簡化了反應堆的配套設備。

「一角鯨」號核潛艇在艇體結構上與「鱘魚」級相似,但艇首更為尖瘦,艇體更長。此外,兩者的偵測/火控裝備與武裝也大致相同。


四、武器控制與電子系統:

1.武器裝備
「一角鯨」的主要的武器裝備是位於艇舯部的 4具 533毫米魚雷發射管,原來主要發射魚雷和「沙布洛克」反潛導彈,「沙布洛克」導彈被淘汰後,可發射 4枚「魚叉」潛艇導彈,經改裝後,潛艇可攜載 8枚對地攻擊型「戰斧」巡航導彈。此外,它還一直配有2部MK-2誘餌發射器。

2.電子設備
該艇的火控作戰系統為1部/BQQ-5D聲納系統,包含艦首大型球形主/被動數組聲納、低頻被動數組聲納、TB-16與TB-23被動式拖曳數組聲納各1部。

五、發展演變

「一角鯨」號的測試結果顯示其自然循環反應器並無特別成功之處,因此這種設計就沒有進一步被發揚了。儘管如此,該艇仍然對新一代美國核動力潛艇的研發有相當的貢獻,其採用的許多新科技都被後來建造的「洛杉磯」級核動力攻擊潛艇與「俄亥俄」級核動力彈道導彈潛艇所採用。美國海軍將該艇列入戰鬥序列並操作了30年,於1999年退役。
 

回覆 使用道具 檢舉

你需要登入後才可以回覆 登入 | 註冊

存檔|手機版|聯絡我們|新聞提供|鐵之狂傲

GMT+8, 24-4-19 15:08 , Processed in 2.593806 second(s), 17 queries .

回頂部